2012. december 3., hétfő

Masszázs


Amikor a vállam fájdalma eljutott arra a pontra, hogy nem tudtam tovább elviselni, de időpontot sem akartam egyeztetni a műtétre, eszembe jutott, hogy egy megoldása lehet a gyógyulásomnak, az pedig egy remek gyógymasszőr. Vagy ő vagy szike. Tudtam, hogy pokoli fájdalommal fog járni az első kezelés, de nem volt más választásom. Mivel Budapesten nem akartam egy alkalomért több, mint tízezer forintot fizetni, és apukámnak van egy barátja, aki kiváló gyógymasszőr, összeszedtem minden energiámat, és irány Veszprém. Mire hazaértem már megvolt az időpontom is, mehettem azonnal. ( Réthy Ottó, Veszprém: ottomasszazs@chello.hu) Nem akarom ecsetelni, hogy azt a másfél órát hogy üvöltöttem végig, és remegve zokogtam a fájdalomtól, mert nem ez a lényeg, elmúlt, és az én kínom volt.

Sokkal inkább arról az oldaláról szeretném megközelíteni a dolgot, hogy a masszázs csodákra képes. Az első alkalommal az asztalra sem tudtam rendesen felfeküdni, mert a jobb kezem annyira merev volt, hogy képtelen voltam letenni magam mellé. Na és ehhez kell a jó szakember, aki képes figyelmen kívül hagyni a fájdalmamat, ő csak teszi a dolgát. Tökéletesen érzi, hogy hol vannak a gócpontok, és már „támadja” is őket.

Fura, hogy pont én, aki ismerem a masszázs jótékony hatásait, és imádom is, valahogy elhanyagoltam az utóbbi időben, és meg is lett az eredménye. Most pedig kamatosan kell engem rendbe tenni. A második alkalmat már sokkal jobban bírtam, és a meszes részek töredeztek, az izmok pedig engedelmeskedtek. A harmadik alkalom után már képes voltam egyedül hajat mosni és megszárítani, óriási érzés volt, hogy látványosan javulok, és kezdek újra a régi lenni. A negyedik masszázs után fel tudtam emelni a kezemet egészen magasra, fájdalom nélkül, aztán pedig kértem a kocsi kulcsot, hogy tudok már vezetni, és ez kell nekem, hogy teljes értékűnek érezzem magam újra.  Öt alkalom elég volt ahhoz, hogy minden fájdalmam elmúljon, és szinte nyoma sem volt az egy héttel korábbi fizikai és lelki fájdalmaimnak. Megleptem a masszőrt is, hogy egy hét alatt ilyen látványosan gyógyulok.  
Van néhány remek masszőr barátom és ismerősöm, de mostanában valahogy elfújta őket a szél, szerte szét...., és így az ország különböző részein gyógyítanak, tehát egy kicsit menni kell utánuk, de megéri.

Ismét mondom, hogy a betegségem csak egy „jó alkalom” arra, hogy tollat ragadjak, és arra buzdítsak mindenkit, hogy legalább havonta egyszer vegyen igénybe egy masszázst. Tudom, hogy ennek anyagi vonzatai is vannak, de biztosan mindenki tud találni a környezetében olyan masszőrt, aki nem csillagos égi árakon dolgozik, hanem kifizethető a tarifája. Kicsit utána néztem a masszázs történetének, mert nem véletlen, hogy milyen régóta tudunk a létezéséről, és jótékony hatásairól, mégis sokan úgy érzik, hogy csak a kiváltságosok vehetik igénybe. Sokkal több betegség megelőzhető lenne, ha időnként stressz mentesítenénk és méregtelenítenénk magunkat egy masszázs által.   

A masszázs eredete és története:

„A masszázs a legrégebbi gyógyeljárások közzé tartozik. Nem tudjuk, ki volt az első, aki alkalmazta, de feltételezhetően az emberek ösztönösen kezdték el először önmagukon, majd egymáson gyakorolni. Amikor megfájdul valamink, ösztönösen is odakapunk, dörzsölni, simogatni, nyomkodni kezdjük. Ezek a mozdulatok tekinthetők a masszázs alapjának, mely gyógyító hatásának és erejének felismerése után elindult hódító útjára.

Kr. E. 4000 körül vette kezdetét az írásjelek használata, ettől kezdve rendelkezünk információkkal róla. Elnevezésének eredetét nem ismerjük pontosan, de származhat a görög massein (dörzsölni, gyúrni), a francia massage, a héber mases, az arab mass (kézzel simogatni, nyomni) szavakból egyaránt.
A fennmaradt írásos dokumentumokból láthatjuk, hogy fejlődése folyamatos volt a történelem során, kihatással volt rá a gyarapodó tapasztalatok, valamint az orvosi és egészségügyi felfedezések egyaránt.
Ie. 1800 táján keletkezett az ajurvédikus kezelési mód, mely gyógykezelések elmaradhatatlan részét képezi a masszázs. Simították, nyomkodták, gyúrták a testet. Az arcon kezdték, a törzsön folytatták, majd a végtagokkal fejezték be. A végtagokon a széli részek felé végezték a műveleteket, mintha ki akarták volna nyomni a gonoszt a testből.
Hippokratész (ie. 460-377) az ókor legnagyobb orvosa, Herodikosz-tól (ie. 482-347) tanulta a masszázs módszereit, és az Officina Medici c. munkájában ír a masszázs élettani hatásairól. Krónikus betegeknek mozgást, gyógyfürdőt és masszázst javasolt. Ekkor még a mozgás, messze megelőzte fontosságban az egyéb kezeléseket.
Ő ismerte először legfőbb ellenjavallatát, mely szerint lázas beteget masszírozni nem szabad.
Mátyás király (1443 - 1490) udvarában ún. dögönyözők végeztek masszázshoz hasonló módszeres gyakorlatokat. A török megszállás idején terjedt el a fürdő kultúra, és vele együtt a masszázs gyakorlata is. A fürdőmesterek folytatták tovább művelését, majd német – osztrák behatásra nálunk is tudományos szintre emelték e kezelési módszert.
Hatása a pszichére

Egyes technikák nem csupán a mozgásszervi betegségek esetén, hanem mentális értelemben is hathatós segítséget nyújthatnak. A lágy masszázsfogások megnyugtatják az idegeket, szabaddá teszi a légzést, oldja a feszültségeket , segítenek az ellazulásban. Előfordulhat, hogy masszázs közben a páciens egyszerűen álomba merül Ez is a test, a lélek és az elme mély ellazulásának jele.
Hatása az izmokra és ízületekre

A masszázs hatására a megfeszült ellazulnak (detonizálás), az ernyedt izomzat pedig újult erőre kap, helyreállhat a normál izomfeszesség.
Intenzív testmozgás után az anyagcsere során termelődő tejsav lerakódik az izomszövetekben, ami izomlázat, izomgörcsöket eredményezhet.
A masszázs elősegíti a tejsav eloszlását és kiürülését a fáradt izomzatból, ezáltal enyhíti a fájdalom és fáradtságérzetet. A sportolók verseny előtti felkészítése során alkalmazott masszázs segít a fáradtság csökkentésében, javítja az izomtónust, fokozza az izom rugalmasságát és az összehúzódás erejét növelve, erősíti az izmokat.
Hatása a szervekre

A masszázs belső szerveink működésére is hatással van. Ez abból adódik, hogy belső szerveink kapcsolatban állnak bőrünk bizonyos zónáival, és köztük reflexszerű (automatikus) reakciók léphetnek fel. A bőr ilyen jellegű zónáinak célirányos masszírozásával befolyásolhatjuk egyes szerveink, mint például a vese, a máj vagy a szív működési zavarait. ezen az elven alapul a láb reflexzónáinak masszírozása, valamint a kötőszöveti masszázs."

Nos a sok okos és hasznos információ után javaslom, hogy adj magadnak  időt és lehetőséget arra, hogy többet foglalkozz magaddal és a testeddel, mert meg fogja ezt hálálni a szervezeted és a lelked is.  A testünk időnként kiköveteli magának a gondoskodást és figyelmet, ha tetszik ha nem. Az én gyógyulási folyamatom is csak a felénél tart, és vannak mosolyogós oldalai, mint pl. az, hogy receptre kaptam a legutóbbi kontrollon mindenféle SZTK- kezelést, majd beutalót uszodába, és gyógyfürdőbe, tehát úgy fogom fel, hogy jó kis programjaim lesznek, amik által megint lesz mikről írnom. Folyamatos karbantartást fognak kapni a csontjaim, izmaim, idevégződéseim, és a lelkivilágom.   

A sztori nem éppen napfényes oldala pedig az, hogy van egy mozgásterápia, amivel kapcsolatban ezer éve fenntartásaim vannak,- holott ennek a nagyszerűségével is tisztában vagyok- de sehogy sem tudtam megbarátkozni vele, bármennyire is próbáltam. Mindig érezhető volt bennem egy óriási feszültség vele kapcsolatban, oly annyira, hogy  a szót sem fogom leírni. Előbb erőt gyűjtök, hogy egy lépést is tudjak tenni a dolog feltérképezése és megismerése felé, aztán ha képes leszek néhány órát végigcsinálni anélkül, hogy felpattanjak és kirohanjak a teremből, akkor leírom, hogy mekkora harcot vívtam magammal, hogy megszabaduljak egy újabb elvemtől, és megtaláljam azt a részét ennek a mozgásnak és légzésnek, amivel tökéletesen tudok azonosulni, és még élvezem is. Nagy meccs lesz, de állok elébe.
NoraS

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése