2013. május 21., kedd

KLIM (Volodimir Klimenko) Anna Karenina - Bárkaszínház

A darab fotózása, majd több vélemény, és kritika elolvasása után, én is megnéztem, de mivel nem vagyok színházi kritikus, csak a benyomásaim alapján tudok írni KLIM- Anna Karenina című darabjáról, melyet a nem éppen pozitív szakvélemények ellenére is nagy sikerrel játszik a Bárkaszínház. 

Az utóbbi időben mind filmen, mind a világot jelentő deszkákon feldolgozták már, és biztos vagyok benne, hogy lesz is még nem egy átirata, vagy feldolgozása. Ha elmegyünk színházba vagy egy filmen nézünk meg egy klasszikus darabot, valahol a lelkünk mélyén azt várjuk, hogy szinte szó szerint ugyanúgy kapjuk viszont a történetet és a sorok mögötti üzeneteket, mint ahogy azt az eredeti műnél megszoktuk. Csak, hogy a rendezőknek az a "dolguk", hogy a saját szájuk íze szerint, vagy elkpzeléseik alapján tegyék új köntösbe, hiszen ha egy versből indulunk ki, azt is sok féle képpen értelmezhetjük, és a rendező azért rendező, hogy valami újat, másat hozzon ki az eredeti alkotásból. 

Volodimir Klimenko is ezt tette, amikor megálmodta az Anna Karenina saját verzióját. Nem mondom, hogy oda és vissza voltam a darabtól, pláne, hogy közel három órás, de tizenévesen, amikor a kötelező színházlátogatáson Wagner Parsifal című darabját kellett! végignéznünk az Operaházban, majd belepusztultam abba  a közel öt órába. Ehhez képest az Anna Karenina egy üdítő alkotás lett. Nem nézem a TV2 napi sorozatát, ahol Száraz Dénes papot játszik, de arra nagyon kíváncsi voltam, hogy Alekszej Vronszkij szerepét hogyan formálja meg, jó választás volt, hozzá illő a karakter. Szorcsik Krisztát ezelőtt nem láttam még, de az ő karaktere a legérdekesebb. Elvileg ő a főszereplő, és ő köré épülne a darab, de nekem mégis olyan érzésem volt, mintha mégsem ő lenne a központi figura, mintha a rendező szándékosan visszafogta volna ennek a karakternek az érzelmeit, és Dolly Scserbackaja, Nagy-Kálózy Eszter lenne az igazi Anna. Mintha az ő karaktere lenne Anna, mintha ő képviselné mindazt a fájdalmat, mély érzelmet, és szenvedést, amit Annától várnánk. Anna szerepe kimért, erőtlen, érzelemmentes, és néhol fölényes. A Shilton bárónőt alakító Parti Nóra karaktere is hasonló érzéseket adott nekem. Olyan, mintha Dolly és Shilton bárónők együtt alkotnák meg Anna Krenina szerepét. Anna férje, Alekszej Alekszandrovics Karenin, Ilyés Róbert szerepe sem mondható kiemelkedőnek, illik Anna halvérűségéhez. Néhol határozottabb és erélyesebb, igazán küzd Annáért, de még sincs benne elég tűz.
A díszlet elég sötét, és puritán, de a darabhoz pont illik. Az, hogy a szereplők néha a síneken mozgó videó kamerákat is kezelik, melyek nagy tükörre vetítik a színpadon történeteket, nekem kimondottan tetszik, csapatmunkát és odafigyelést igényel. A zene pedig egyenesen zseniális.

Nem vagyunk egyformák, ami nekem tetszik, lehet, hogy másnak nem, ami másnak tetszik, lehet, hogy nekem nem. Nézd meg a darabot, és döntsd el, hogy milyen lett KLIM Annája! 

További fotók:

Noras



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése