2021. március 15., hétfő

Téged is érdekel az írás? Támogatói program leendő íróknak 2. rész

Az első részben jeleztem, hogy ki fogok térni arra, hogy sokan látták már lelki szemeik előtt, hogy az általuk EGYSZER megírt könyv, egy könyvesbolt kirakatában néz majd vissza rájuk...

Akkor most ezt a témát boncolom ki neked

Azt hiszem, azzal mindenki tisztában van, hogy a filmekből és újságokból látott hatalmas írói sikerek, bestseller listák és az ehhez tartozó gázsi nem fedi a valóságot Magyarországon. Itt senki ne akarjon azért író lenni, hogy szétkeresse az agyát. Ma Magyarországon nagyon kevés író él meg csak az írásból, pláne akkor, ha kizárólag kiadó foglalkozik a könyvével, könyveivel. 

Azt viszont szeretném leszögezni, hogy vannak olyan barátaim, akik jó könyvet írtak, jó kiadót találtak, korrekt  a szerződés mindkét fél számára, és még lehet is keresni. Olyan barátom is van, aki a szerződéskötéskor már kapott egy jelképes nyitóösszeget, havi elszámolást kap az eladott példányszámról, és időben fizeti a jutalékot, és jó viszonyt ápol az írójával. Na, ez  a ritka! 

Annak idején az első, Nóra című  könyvemre nekem is volt szerződésem, az az 10 évvel ezelőtt. Elsőkönyves szerzőként hatalmas elismerésnek számított, hogy ismeretlen író könyvét "megvette" egy kiadó. Tök jól hangzik, nem? Hidd el, én is repkedtem, mint egy kismadár a boldogságtól. Ez nagyjából addig tartott, míg alá nem írtam a teljesen egyoldalú szerződést, nyilván a kiadó javára. Ecsetelhetném hosszan, hogy hetekkel később, a szerződés aláírása után derült ki, hogy teljesen megvan kötve a kezem, azaz olyan, mintha semmi közöm se lenne a saját könyvemhez. Majd egyszer, kb. 1.5 év múlva kiadják, én meg kapok belőle 1 db tiszteletpéldányt. Még azt is a  kiadó mondta volna meg, hogy hol nyilatkozhatok a könyvről és mit! A reklámba, marketingbe bele sem szólhattam volna, tehát a kiadó azt veszi ki a könyvből, amit csak akar. Mielőtt a szerződést aláírtam, egész kedvesek voltak. Utána viszont hiába kérdeztem bármit is, csak leráztak, és utasítottak, hogy ne kérdezgessek, nem érnek rá! 

A szerencsének köszönhetem, hogy találtunk egy olyan nyomdát, aki kimondottan magánkiadású, kis példányszámú könyvek kiadásával foglalkozik. Sőt, nekik volt egy e-mailben küldött 7 részes anyaguk, hogy megadjanak minden segítséget ahhoz, hogy egyedül állítsd össze  a könyvedet, tervezd meg a borítót, és nyomdakészre varázsold a saját könyvedet

Ezek után vettem a bátorságot, felmondtam a szerződést a kiadóval, ami ismét nem volt egy kellemes élmény. Fizetnem kellett nekik azért, hogy visszavásároljam a szerzői jogaimat, amit eleve el se vehettek volna. És volt benne egy kis fenyegetés is, hogy mit képzelek, én.... 

Nyilván nem fogom leírni a kiadó nevét, nem célom, hogy negatív reklámot csináljak nekik. 2011-ben voltam az ügyfelük. azóta pont 10 év telet el. Van egy kedves fiatal hölgy, aki éppen egy fantasy regényt ír, és jelentkezett az írói mini kurzusomra. Beszélgettünk kiadókról, és elmeséltem neki a történetemet. Neki meg nem kellett több, úgy gondolta poénból bepróbálja ezt a kiadót, mint elsőkönyves szerző. A sztori lényege, hogy 10 év alatt ez a kiadó mit sem változtatott a feltételein, és még ma is ugyanolyan vérszívó. 

Sok írótársamnak volt már ilyen, vagy ehhez hasonló kellemetlen és fájdalmas élménye kiadókkal. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy minden kiadó így működne, hiszen említettem, hogy vannak jó példák is, csak nagyon kevés! 

A számítástechnika rohamos fejlődése viszont lehetőséget adott sok-sok írónak, hogy saját maga foglalkozzon a könyvei értékesítésével. Biztos vagyok benne, hogy sokkal könnyebb a könyv megírása után csak átdobni a kéziratot egy kiadónak, aztán csináljon vele, amit akar. Majd évente kidob valamennyi pénzt nekem, aztán szevasz! Megértem ezt az álláspontot, és el is fogadom! 

Csak a legtöbb író nem így gondolkodik

Aki ír, annak fontos ez a project. Nagyon fontos! Különben nem áldozná idejét és gondolatit egy könyvre. Sok év távlatából mondom, hogy brutálisan nehéz felépíteni a saját olvasótáborunkat. Megismertetni magunkat és a könyvünket. Eszméletlen sok dolgot kell megtanulni hozzá, és igen, néha olyan érzés, mintha beküldenének egy műtőbe, az asztalon fekszik a páciens, körülötted a személyzet, és azt mondják neked, hogy állj neki az agysebészetnek! Pokolian nehéz a semmiből saját könyvesboltot létrehozni, méghozzá jól! DE! ugyanennyire szép is! Minden tanulása a  tiéd, minden kudarca  a tiéd, minden mozzanata  a tiéd, minden sikere  a tiéd, és te tarthatod egyben az egész vállalkozásodat. 

Neked melyik a fontosabb, hogy egy könyvesboltban lásd a művedet, de lövésed sincs arról, hogy ki olvasta, mennyien olvasták, mi volt  a véleményük, lenne-e kérdésük hozzád, kíváncsiak-e arra, hogy ki vagy te? Vagy, tiéd a folyamat minden részlete, és teljesen képben vagy a könyved sikerével, és kapcsolatot tudsz építeni, majd ápolni az olvasóiddal? 

Nem megyek most ezzel tovább, mert túl hosszú lenne, és unnád. A következő részben arról fogok írni, hogy hogyan és honnan tudod kezdeni a saját olvasótáborod kialakítását. 

Ha bármi kérdésed lenne hozzám, írj bizalommal: norakonyv@gmail.com 

NoraSm

facebook.com/norapictures

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése