2021. március 25., csütörtök

Láttál már olyat, hogy valaki azonnal profi fotós legyen? 1. rész


Hülyeséget mondok, mert ma már mindenki profi fotós, akinek volt pénze egy jobb gépre, sőt az is fotósnak gondolja magát, aki 3 kilót fizetett egy ájfonért. 

Csak a fotós nem itt kezdődik

Ahhoz, hogy valaki jó! fotós legyen nem elég egy iskola vagy tanfolyam. Tény, hogy ott megtanítanak nagyon sok technikai dolgot, ami nyilván nélkülözhetetlen, hogy  a képek minősége és tartalma rendben legyen. De azért, mert valakinek van egy gépe, meg elvégzett egy iskolát nem arányos azzal, hogy akkor ő fotós. Egy telefonnal, bármennyire fullos is, soha nem tudsz olyan képet készíteni, mint egy fényképezőgéppel. Évek óta használok telefont is egy-egy hirtelen pillanat megörökítésére, de soha nem lesz olyan a képkivágás, a fotózási szög, mintha a Cannommal készítettem volna. 

2004 április Balatonfüred ez  a fotóm egyszer már körbejárta az internetet 

Ahhoz, hogy telepakolja valaki a facebook oldalát és lájk-vadászatot rendezzen, valóban elég egy jobb telefon. Ám, ha igazi képeket akarsz készíteni, akkor bizony egy rendes fényképezőgép szükséges. A telefont kitolod magad elé és nézegeted hogyan kattints. A fényképezőgépet pedig a szemed elé teszed, és megszűnik minden más, csak azt látod, amit fotózni akarsz. Teljesen más csak  a témára fókuszálni, és úgy alkotni egy képet, mint a telefont forgatni. Ha eddig csak telefonnal fotóztál, kérj valakitől egy gépet csak annyira, hogy nézz bele! Érteni fogod, hogy mi a különbség és érteni fogod, hogy miről beszélek. Ahogy a kezedbe veszel egy fényképezőgépet érzed a súlyát, és azonnal érzeni fogod a fotózás súlyát is. A géptől válik komollyá a történet. Nem kell mindenkinek fotósnak lennie azért, hogy a családról készítsen képeket, de ha komolyan érdekel  a fotózás, akkor azt felejtsd el telefonnal.


Használtan, jó állapotban lévő fényképezőgépet azonnal lehet szerezni, egy ájfon árának töredékéért. A fényképezőgépen keresztül egy teljesen más világ van. Ott csak te vagy, így tudsz igazán figyelni arra, amit szeretnél megörökíteni. Megtanulsz csak egy dologra figyelni, eggyé válni  a témáddal, türelmesnek lenni és kivárni a legjobb pillanatot. Aki mindig feszült és jár keze lába, nem az ő világa lesz  a fotózás. A hirtelen, türelmetlenül, izomból elkapott képek mindig a legrosszabbak. Ordít egy képről, hogy a fotósnak nem volt türelme és csak lőtt valamit. Nézz meg egy természetfotóst, órákig ül türelmesen egyetlen fotóért. 

2004 Jordánia Wadi Rum

Vannak bőven olyan fotós barátaim, akik célirányosan az érettségi után OKJ-s fotós iskolát végeztek, és a mai napig a fotózás a szakmájuk. Mindenki keresett magának egy területet, sajtófotós, esküvői fotós, műtermi fotós, fotóriporter, divatfotós stb. 

Ha megfigyeled, pl. Nánási Pál portréban és a divatfotózásban van otthon, és a stúdió meg a lámpák az ő világa. kíváncsi ennék, hogy egy esküvőt vállalna-e egyáltalán. 

2002. 12. 31. London 


Ha nekem azt mondaná valaki, hogy itt egy fullos műterem, álljak neki modelleket fotózni, leverne  a víz és világgá is futnék, mert ehhez meg én nem értek! Az én világom  a természet és  a természetes fények, maximum egy kis külső vakuval megvilágítva. Nekem ez jön be, illetve így alakult a fotós életem. 

Érdekes, hogy én sosem akartam fotós lenni, csak a fotózás érdekelt, és azok  a pillanatok, amiket megörökítek, magamnak. Eszemben sem volt, hogy másoknak vagy másokat fogok fotózni. Arra se gondoltam soha, hogy kiállításom lesz, és arra se gondoltam, hogy egyszer a szakmámmá válik. Nyilván én is végeztem fotós iskolát, de akkor én már tíz éve fotóztam, és csak azért végeztem el, hogy ne érje szó a házam elejét. Azért, mert egy idő után már elvárás volt, hogy kimondjam, van róla papírom. 

2004.05.04 Balatonfüred 

Nagyon sok olyan fotót láttam, amit profi készített, mégsem tetszett. És nagyon sok olyan fotót is láttam már, amit nem profi készített, mégis eszméletlen jó volt. Elárulom a titkot! Van hozzá szemed vagy nincs? Van hozzá érzéked, vagy nincs! Tanulhatsz bármennyit elméletben, meg fotós workshopokon nagy nevű fotósoktól, de ha nincs hozzá érzéked, nem leszel fotós, és nem leszel jó fotós. Csak egy fotós leszel a sok közül, aki megtanul egy sémát, és azt alkalmazza, de ötletei sosem lesznek. Sosem fogja meglátni az emberek igazi arcát, mert nem figyel! 

Nem szoktam senki kezébe adni a gépemet, mert az olyan, mint a fogkefém. De nemrég én ajánlottam fel valakinek, hogy lövöldözzön vele kedvére. Sejtettem, hogy jó szeme van a fotózáshoz és kimondottan türelmes ember. Sok fotóját láttam már, amiket telefonnal készített, így kíváncsi voltam, mit hoz ki egy jó kis gépből. Az eredmény: ki se lehetett venni a gépet a kezéből órákig, és olyan jó volt látni, hogy adhattam egy élményt. Neki megszűnt a világ arra  a pár órára és teljesen összenőtt  a gépemmel. Olyan sorozatot csinált, hogy én se készíthettem volna jobbat. 

2000.05.10. a kép címe: RÉMÜLET 


Jó fotós akkor lesz valaki, ha éveken át csinálja és csinálja. Lefotóz maga körül mindent, és azt utána megnézi egy nagyobb monitoron, ahol látja a hibákat. A fotózásban is  a hibákból tanulunk. Ma már könnyű ellenőrizni magunkat, hiszen csak digitális gépeket használunk. Azonnal visszanézhető az alkotás és azonnal lehet korrigálni, egy másik képet készíteni. 

Amikor én kezdtem fotózni, 1995-ben, csak filmes gépek voltak még. Na azzal volt igazán lutri megtanulni fotózni. A hibákat csak az előhívatás után láttam, és egy raklap pénzt költöttem el filmekre. Jó pap holtig tanul, a fotózásban is. Több, mint 25 év fotózás után is tanulok mindig valami újat. Mennyi mindent lehet tanulni a fotózás által az embererekről... azt hiszem legközelebb erről fogok írni... van itt téma bőven! :) 

https://www.facebook.com/norapictures

NoraSm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése